Wat ouders zeggen over deelname aan de Academy:
Kijk en luister wat Morene de Frel te zeggen heeft over de Vaardige Ouders Academy
Wilco zegt:
Bij de academy leer ik dat de relatie met mijn kind op nr 1 staat en dat de belangrijkste voorwaarde is voor alles. Vanuit een prestatie gedreven omgeving waar ik mijn kinderen vroeger op hun prestaties aansprak, ben ik door de cursus vaardige ouders op een diep niveau gaan inzien: "zonder relatie geen prestatie". Ik heb kunnen loslaten dat mijn zoon moet slagen. Hij is uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn opleiding en de invloed die ik heb op zijn prestaties en zijn manier hoe hij in het leven staat is helemaal niet zo groot als ik dacht. Deze inzichten zijn mij door Mariken duidelijk gemaakt. Door het volgen van de cursus is de gezelligheid in ons gezin weer terug en de druk op mijn zoon om te presteren door mij opgelegd is weg en hij zit nu veel lekkerder in zijn vel. Ik heb er nu alle vertrouwen in dat het met hem sowieso goed gaat komen. Dat ik vooral er voor hem wil zijn als ouder om de mooie dingen met hem te delen. Quality time, leuke dingen doen, en niet overal bovenop zitten. Opvoeden kan een hele uitdaging zijn, door de academy zie ik het nu meer als een spel met vallen en opstaan, ik mag fouten maken, mijn kinderen mogen fouten maken, het hoort er allemaal bij.
Met mijn jongste zoon hebben we al heel wat meegemaakt en hij heeft al op veel ondersteuningsprogramma's, huiswerkbegeleiding etc gezeten. Door de cursus van Mariken weet ik nu dat de manier hoe wij als ouders hem in zijn leven begeleiden, of dus eigenlijk hem daar meer in los te laten een belangrijkere sleutel voor hem is dan alles voor hem te willen bepalen. Hij heeft recht op zijn eigen ontwikkelpad, zijn weg is zijn weg en niet de mijne.
In mijn leven heb ik op persoonlijk vlak al vele cursussen gevolgd om mijzelf te ontwikkelen, de cursus van Mariken is er perfect in geslaagd door het langdurig karakter van de cursus om met een frequentie van 2 weken veel dingen die ik eigenlijk al wist te verankeren in mijn gedrag.
Door de cursus samen met mijn vrouw te volgen in een gemakkelijke online omgeving vanaf de bank maakt de cursus extra waardevol en laagdrempelig. Ook waardevol is de interactie met andere deelnemers die allemaal min of meer tegen dezelfde dingen aanlopen, al was het maar om zaken makkelijker te kunnen relativeren.
cobi zegt:
Omdat mijn oudste zoon op dat moment absoluut niet gemotiveerd was voor school en ik wel wat tips & tricks kon gebruiken, besloot ik mee te doen met de Academy.
Deelname aan de Academy heeft mij opgeleverd dat ik nu in het algemeen het idee heb: ‘het komt allemaal wel goed’. Dat komt voor een deel misschien ook doordat mijn zoon en ik weer een jaar verder zijn, maar daar heeft de Academy zeker ook aan bijgedragen. Ik heb ook meer inzicht in de communicatie met mijn kind. Het feit dat we daarmee geoefend hebben en door het daarna thuis te doen, daarmee zie je dat het effect heeft. En het blijft daardoor gewoon leuk. Want het moet gezellig en leuk blijven met je kind en je wilt niet altijd een strijd voeren. Ik denk dat het me vooral ook meer rust en vertrouwen gegeven. Het vertrouwen dat als we het gezellig houden en de communicatie goed houden, dat het dan wel goed komt.
Het meest waardevol vond ik dat we met elkaar oefenden op gesprekken en het vertrouwen dat je krijgt door dingen te oefenen. En inzicht te krijgen in de communicatievaardigheden gaf me vertrouwen in mijn eigen kunnen en je ‘opvoed-kunnen’. Daardoor werd ik relaxter.
Loslaten zie ik als de kern van de Academy, want dat is natuurlijk de uitdaging van eenieder die meedoet: Hoe en wanneer laat je los…
Masterminden (een werkvorm die we af en toe gebruiken) vond ik denk ik wel het leukste. Dan gaan anderen over jouw situatie nadenken en daar kwamen vaak verrassende uitkomsten uit. Verder was het een goede mix tussen theorie en opdrachten.
Dus:
Als je wilt leren hoe je als ouder beter kunt communiceren met je kind en als je relaxter wilt worden in je rol als ouder, volg dan deze training! Je krijgt tools aangereikt en kunt veel oefenen, leuk en leerzaam om te doen!
een moeder zegt:
De noodzaak om anders te kijken naar het schoolgebeuren van ons tweede kind maakte dat ik besloot mee te doen aan de Academy. Hij kan de motivatie maar niet vinden om echt te knokken voor school. Ik wil uit de strijd blijven met hem, en een mooie verbinding blijven voelen...
Wat de Academy mij heeft opgeleverd is de relativering in de invloed die je als ouder hebt op je kind van 15 jaar, en de aanmoediging om de verantwoordelijkheid op het bord van het kind te leggen. Het kind weet dat je als ouder benaderbaar en beschikbaar bent, als het erom vraagt. Verder gaat het leven door en zijn er genoeg andere zaken om over in contact te zijn.
Ik heb diverse inzichten opgedaan bij de Academy. Maar deze komt nu even langs... 'Everybody is a genius, but if you judge a fish by it’s ability to climb a tree, it will live it’s whole life believing that it is stupid.'
Ik geloof echt dat iedereen in deze wereld zijn plek heeft en mag innemen. We zijn veel meer verbonden met mekaar dan we denken...
Ik raad de Academy zeker aan, wanneer je bereid bent naar jezelf te kijken.
Mariken, bedankt voor alles wat je aanreikte! Mooi, je bevlogenheid in wat je doet!
gert zegt:
Ik besloot mee te doen aan de Academy omdat ik beter wilde leren communiceren met onze kinderen. Goed contact met je kind ontwikkelen is het meest waardevol dat ik heb geleerd, probeer niet je kind te veranderen maar jezelf. Ik leef me nu meer in in mijn kind en sluit hierop aan. Ik raad de Academy zeker aan. Je kunt je eigen voorbeelden inbrengen, werkt aan jezelf en hier heb je je hele leven iets aan in het contact met je kinderen. En Mariken geeft de training op een hele fijne manier.
een moeder zegt:
Ik besloot deel te nemen aan de Academy samen met een vriendin. Wij wonen best ver uit elkaar en ik vond het gezellig om samen iets te doen. Daarnaast leek het mij leuk om te kijken hoe ik mijn kinderen kon begeleiden bij de ‘spannende momenten’ die er af en toe ontstonden.
Als ik bedenk wat de Academy mij heeft opgeleverd denk ik in eerste instantie aan het visualiseren. Dat is echt een heel groot goed. Ik doe het met de kinderen aan het eind van de dag voor de volgende dag en bij het sporten/wedstrijden. Dit heeft allebei mijn kinderen ook echt wel geholpen.
Daarnaast heeft het mij bewuster gemaakt van een aantal acties die ik zou kunnen doen om te helpen bij de ontwikkeling van mijn kinderen (dus niet alleen school, maar eigenlijk hun hele ontwikkeling). Ook zijn er opmerkingen hier en daar, die onbewust een verandering teweeg hebben gebracht in hoe je in het ‘klein’ handelt.
De Academy heeft me echt wel heel wat gebracht.
Ik raad de Academy zeker aan, omdat je tot inzichten komt die ik anders niet zou bereiken. Ik vind dat Mariken soms hele waardevolle dingen zegt als mensen bijvoorbeeld met zo’n ‘Mastermind-probleem’ komen (Masterminden is een werkvorm waarbij de andere ouders suggesties doen als mogelijke oplossingen van het probleem). Mariken maakt er niet alleen een soort wrap-up van, maar voegt altijd nog iets extra toe, of geeft een extra voorbeeld, dat onderscheidend is. Iets dat je denkt: ‘O ja!!, zo kan ik het natuurlijk ook doen!’
Op zo’n manier dat ik bij één van de sessies echt dacht: WAUW!
Dat vind ik echt wel één van Marikens onderscheidende waardes, dat je dát kan toevoegen.
Bij het Masterminden vond ik het prettig om te luisteren naar mogelijke oplossingen die aangedragen werden en om zelf na te denken over mogelijke oplossingen voor anderen. Ik ben zelf niet van nature iemand die haar problemen op tafel legt maar de groep maakte dat het erg vertrouwd was om dat toch te doen af en toe.
Dank voor de inzichten en de fijne avonden!
KRIS zegt:
De deelname aan de Academy heeft me tot nu toe opgeleverd dat ik veel rustiger en begripvoller ben geworden tegenover mijn kinderen en de enorme snelle groei, prikkels en twijfels die ze meemaken. Hiernaast is veel van het materiaal over motivatie en psychologie heel erg nuttig voor mijn eigen ontwikkeling.
Ik heb voordat ik aan de Academy begon flink onderschat hoe wij onze invloed op onze kinderen kunnen verliezen door een autoritaire houding. Hiernaast had ik het totaal niet door hoe belangrijk de kinderen onze meningen vinden, zelfs als ze dat niet toegeven. Ik heb vooral geleerd om veel zachter begripvoller en tederer te zijn voor mijn kinderen. Ik krijg hiervoor heel veel terug.
De keus van de onderwerpen vond ik zeer gevarieerd, relevant en doorgaans nuttig, ook buiten het ouderschap. Verder vond ik het erg fijn hoe diepgravend Mariken haar onderzoek op bepaalde thema’s was.
een moeder zegt:
Ik besloot mee te doen met de Academy door motivatieproblemen van mijn zoon. Wat het me tot nu toe o.a. heeft opgeleverd is het inzicht dat ik mijn zoon (juist) een plezier doe als ik hem minder help.
Vooraf twijfelde ik om mee te doen omdat ik bang was dat mijn zoon te zeer afweek van het "gemiddelde", en dus dat ik meer individuele coaching nodig had. Mariken overtuigde me dat het toch zinvol zou zijn en dat bleek te kloppen!
Ik raad de Academy aan omdat ik denk dat nog steeds heel veel ouders de neiging hebben de teugels (juist) strakker aan te trekken als het niet goed gaat op school.
Niels zegt:
"Aanleiding voor mij om mee te doen aan de Academy was dat mijn vrouw mij vroeg om mee te doen. Ik had al wel wat dingen meegekeken en meegekregen toen zij de Oudercursus deed. Het leek mij nuttig om wat meer achtergrondinformatie te krijgen over hoe je dingen aan kunt pakken. Als ouder zit je met bepaalde frustraties; daar moet iets mee gebeuren. Je wilt iets aan het kind zijn bewustwording veranderen. Dus dat hij school of wat dan ook op een andere manier kan benaderen.
Wat natuurlijk super moeilijk is, is dat je aan jezelf moet gaan zitten sleutelen en dan is het prettig om daarvoor die bagage te krijgen aangereikt, zonder dat je daarvoor 6 boeken moet lezen. We hebben het ten slotte allemaal druk genoeg.
De Academy heeft mij tot nu toe een aantal inzichten uit ‘de boeken’ opgeleverd. Ook ben ik gaan zien (maar dat wisten we natuurlijk al) dat onze 'opvoedingsdingen', niet uniek zijn voor ons. Andere mensen zitten ermee, er zijn boeken over vol geschreven. Ik vind het heel ondersteunend om die herkenbare verhalen ook van andere ouders te horen."
Mildred zegt:
Ik besloot mee te doen aan de Academy nadat ik een openavond had gevolgd (we hadden al eerder de oudercursus gevolgd), waarbij ik dacht: "Hier heb ik wat aan!"
Tot nu toe heeft de Academy me veel kennis over psychologie/gedrag en gedachten van mensen opgeleverd door het te horen en lezen via sheets, maar ook via filmpjes, plaatjes en muziek. Tijdens een oefening merkte ik ook dat je wel iets kan weten, maar er toch nog niets mee doet.
Het meest waardevol vond ik tot nu toe het inzicht dat je vooral moet richten op dat wat je wel kan veranderen (door gesprek aan te gaan, nieuwsgierig zijn) en wat niet helpt (het trekken of duwen, kan averechts werken).
De onderwerpen die aan bod zijn gekomen vond ik perfect. Ik raad de Academy zeker aan, ik vind het zeer nuttig. Ik hoop dat veel ouders (maar eigenlijk iedereen) deze kennis opdoen.
Ellen en jasper zeggen:
Jasper: We besloten mee te doen met de Academy omdat we meer handvaten wilden om de band met onze dochter te verstevigen en te behouden.
Ellen: En dat we sámen iets vonden waar we allebei mee verder konden. Want we hebben best wel een tijdje gezocht. We zochten iets waarbij je samen dezelfde achtergrond krijgt en elkaar kunt begrijpen als er iets is of wilt doen. Zodat je meer op 1 lijn zit.
Jasper: Dat is ook hoe het werkte. Je hebt die sparringpartner als er iets gebeurde of speelde.
Jasper: Ik heb meer inzichten gekregen, ben me meer bewust van mijn angsten, patronen en reacties. Daardoor denk ik daarover door en kan ik anders reageren. Ik kan me nu veel meer verplaatsen in mijn kinderen en minder mijn eigen verwachtingen opleggen. Ik ben nu af en toe begripvoller. Onze dochter zei ook dat ze wel verandering zag. (Hoewel het wel hardnekkige patronen zijn. Dat krijg je er niet uit, je leert er wel mee omgaan.)
Mijn grootste winst is om van onbewust naar bewust (onbekwaam) te zijn gegaan. Ik zie de noodzaak van verandering en dat wat ik daar zelf in kan doen (bijna alles) en dat het dus niet aan je kind of aan je partner ligt. Van daaruit kan ik weer verder.
Ellen: Ik ben me er nu bewuster van dat ik bepaalde verwachtingen heb van de kinderen en dat het bij mezelf ligt. Door dit samen te doen krijg je nog meer begrip voor elkaar. Dat wilden we ook en dat helpt ook voor ons samen.
Ellen: Hoe Mariken het doet vind ik interessant. Wat ik er goed aan vind is dat het allemaal vanuit psychologische achtergronden is opgezet. Het is herkenbaar en waardevol.
Iedere twee weken ga je met een groep gelijkgestemde ouders werken en vanuit daar zorgen dat de dingen beter kunnen gaan, voor jou en je kind. Die avonden bespreek je telkens vanuit een andere invalshoek, en je reikt tools en technieken aan en doet nieuwe inzichten op, om de relatie met je kind te verstevigen.
Jasper: Het is een spiegel voor jezelf van je puber. Je wordt eigenlijk geconfronteerd met jezelf, terwijl je erin gaat met het idee dat het over je puber gaat. Je begint met een boekje van Kluun ‘Help ik heb een puber’ Daar lees je het, maar hier onderga je het. Dus dat is écht een verschil. Hier zet je jezelf in de spotlight en niet je puber dus dat vind ik er heel krachtig aan.
Jasper: Ik vind Mariken een hele fijne persoon om bij te zijn. Ze is heel toegankelijk, voelt heel vertrouwd en ik heb het gevoel dat ik alles kan delen. En ik denk dat dat een voorwaarde is om dit succesvol te laten zijn. En ook gewoon de tijd nemen voor iedereen, een goed tempo erin, kijken wat de groep nodig heeft, niet alleen de slides afdraaien, maar juist die interactie, ook al is het digitaal. Ik kijk er heel plezierig op terug.
Ellen: Ik vind het ook fijn dat ze ook haar eigen kwetsbaarheid en ervaringen deelt. Ze heeft natuurlijk heel veel meer kennis en achtergrond, maar daardoor voelt het wel meer als gelijke. Dat is veel fijner en nuttiger dan eerdere ervaringen die wij hadden met oudercoaching.
Jasper: Met haar kwetsbaarheid verbind ze iedereen en dat hebben we anders ervaren bij anderen die meer vanuit pedagogische, theoretische opbouw iets vertellen en een soort van afstand hebben tot de groep.
Dankjewel!
Anita de groot zegt:
Ik besloot mee te doen aan de Vaardige Ouders Academy (3 mnd) nadat ik bij Mariken de Oudercursus had gevolgd via de school van mijn kinderen (Stanislas College Pijnacker). Dus ik wist al een beetje wat haar insteek was en wat haar aanpak was en dat sprak mij wel aan. Ik had het gevoel dat ik nog wat te leren had wanneer het gaat om loslaten, de motiverende communicatie en dat soort thema’s.
Mijn deelname aan de Academy heeft met tot nu toe opgeleverd dat ik de ruimte had om hele concrete dingen, casussen over mijn kinderen in te brengen en waar ik tegenaan liep. Dat vond ik heel leuk en nuttig. Mariken gaf daar dan heel concrete handvatten en praktische tips voor. Die heb ik ook prima kunnen toepassen en daar heb ik een hoop aan gehad en vond ik heel leuk.
Wat ik heel fijn vond is het gesprek dat ik met mijn zoon heb gevoerd nav de tips van Mariken. Ik maakte mij zorgen over of hij genoeg deed en over zou gaan. Ik vond het heel fijn om met hem daar een keer een goed gesprek over te hebben over ‘wat wil je nu écht’ en ‘hoe pak je dat aan’. Dat contact met hem in het gesprek vond ik echt heel fijn.
Dat soort gesprekken heb je niet zo snel. Door de juiste vragen te stellen, met dank aan Mariken, krijg je toch een soort van opening dat hij ging praten en dat vond ik heel waardevol. Ik heb gemerkt dat ik het echte contact met mijn kinderen veel waardevoller vind dan het controleren of ze wel hun huiswerk maken of wel goed leren. Dat moeten ze dan zelf beslissen.
Voor mezelf heb ik best wel een ontwikkeling doorgemaakt in hoe ik met dingen omga. Elke cursusavond was weer anders, elke keer leerde je weer andere dingen. Van de motiverende communicatie heb ik nu echt het idee dat ik dat wel goed heb geïnternaliseerd en dat dat vrij goed gaat. Hierdoor loopt het contact in het gezin ook beter.
Stiekem maak je je als ouder heus nog wel een beetje druk om school, maar het gevoel dat je daar zelf iets mee moet of kan heb ik wel een beetje losgelaten. De verantwoordelijkheid heb ik meer bij de kinderen zelf gelegd.
De afwisseling tussen theorie en zelf met dingen aan de slag gaan in groepjes vond ik een hele leuke combinatie. Je gaat daardoor meer zelf dingen ervaren. Soms bleek dat iets nog best lastig was of dat het nog niet als natuurlijk voelde of dat je daar dan mee moet gaan oefenen. Ik vind dat Mariken dat heel knap gedaan heeft, op een hele leuke manier.
Ik vond het leuk en fijn om opnames te kunnen kijken in de Mediatheek wanneer je wat gemist hebt. Ik heb ook een paar keer opnames teruggekeken van sessies die ik wel zelf had bijgewoond, omdat ik merkte dat ik dingen vergat. Mariken gaf af en toe ook samenvattingen met do’s en don’ts of een aanpak. Dat hielp ook om er dan daarna weer makkelijker mee verder te kunnen.
Wat ik echt heel leuk vind aan Mariken is om te merken dat ze heel enthousiast is over wat ze te vertellen heeft. Dat werkt heel goed en dat brengt ze ook over op alle ouders.
Mariken, hou vooral het interactieve erin en de concrete voorbeelden van wat je anders kunt doen. Dat is praktisch en leuk.
Veel dank voor al jouw goede tips.