“Huh??? Ik snap het nog niet mevrouw. Wat hebben cijfers met een rits te maken?”

“Oké, ik zal proberen het je nog een keertje te uitleggen”, antwoordde ik.  

“Je geeft jezelf 3 cijfers: voor je inzet, je talent en je strategie, dan kun je daarna berekenen wat je ‘resultaat’ is.”

“Hoe bedoelt u dat?”

“Als je je resultaten nou eens beschouwt als een som.”

Resultaat = Inzet x Talent x Strategie (RITS)

“En als je jezelf dan een cijfer geeft voor hoe groot je inzet is voor biologie, dus hoe hard je werkt. Besteed je er veel tijd aan of juist weinig, of juist een beetje ertussenin en kun je nog echt wel wat meer…?”

“En hoe zit het dan met je talent? Gaat het je allemaal heel makkelijk af of vind je veel dingen in eerste instantie moeilijk of zit het ook hier er een beetje tussenin?”

“En dan je strategie. Op welke manier leer je voor biologie? Heb je daar goed over nagedacht en is dat super effectief of heb je eigenlijk geen idee en doe je maar wat. Misschien is het hierbij zo dat je er een beetje over na hebt gedacht maar dat het echt nog wel een beetje beter kan?” 

“Dan geef je dus jezelf cijfer tussen de 1 en de 10 voor die drie dingen en reken je uit wat het resultaat is. 

Eigenlijk kon iedere leerling, na wat uitleg, dit prima over zichzelf invullen. Wanneer ik er dan ook nog in 1 of 2 zinnen bij liet schrijven waarom ze zichzelf deze cijfers gaven, had ik een schat aan informatie over hoe ze naar zichzelf keken en welke groeimogelijkheden er nog waren en deden ze ook nog eens aan zelfreflectie. Twee vliegen in 1 klap!

En passant legde ik ook nog uit dat wanneer je een megagroot talent voor een vak had (10) maar een waardeloze inzet (2) en een strategie van niks (2) je een resultaat van 40 had. Maar wanneer je niet zoveel talent hebt voor een vak (2), maar alles uit de kast trok en heel hard werkte (inzet 10) en een topstrategie (10) hebt, je een resultaat van 200 hebt. 

Kortom, ze leerden dat inzet en strategie enorm belangrijk is en dat talent ergens voor hebben, handig is, maar absoluut niet allesbepalend!

Deze geweldige RITS-vergelijking komt trouwens van Tijl Koenderink. 

Welke cijfers zou jij aan de verschillende onderdelen (inzet, talent en strategie) geven? Bijvoorbeeld voor je werk. En welk resultaat hoort daar dan bij?

Welke cijfers denk je dat je kinderen zullen geven voor hun schoolwerk? En welke cijfers geven ze echt?

Misschien ook leuk om eens met collega’s of je team te doen?

>