Mijn gedrag en dat van anderen
Van nature ben ik enorm geïnteresseerd in mensen, wat ze doen, waarom ze iets doen en hoe je dat kunt veranderen.
Naast die interesse in mensen en hun gedrag, vind ik het leuk om anderen iets te leren. Na mijn studie biologie (met als specialisatie ethologie, gedragsleer) was het voor mij dan ook een hele logische keuze om het onderwijs in te gaan. Na mijn afstuderen heb ik met ongelooflijk veel plezier 21 jaar voor de klas gestaan en andere taken binnen school vervuld.
Een veranderende rol
Na twee jaar voor de klas werd ik, naast het lesgeven, jaarcoördinator van de tweede klassen (Comenius, Leeuwarden). Een ongelooflijk leuke en leerzame functie! Later heb ik ook korte tijd de functie van interim adjunct-directeur VWO-bovenbouw (Minkema College, Woerden) vervuld. De ervaringen die ik heb opgedaan in beide functies gebruik ik nog steeds. Ik zie nu parallellen met de leidinggevende rol die je als ouder hebt en de leidinggevende rollen die ik toen had.
Na een paar jaar voor de klas werd ik voor de eerste keer moeder. Daarna volgden nog drie kinderen. De ontwikkeling van mijn eigen kinderen en mijn werk op school leverde mij al die jaren genoeg observatie- en oefenmateriaal (en natuurlijk de nodige uitdagingen!), om later te kunnen gebruiken.
Wat ik mij nog niet zo lang geleden realiseerde is, hoe je rol als ouder verandert wanneer je kinderen opgroeien. Waar je de eerste jaren vooral in fysiek opzicht voor de kinderen zorgt, verschuift dit steeds meer naar het ‘echte’ opvoeden en alle uitdagingen die daarbij horen. Je rol verschuift van 'leidinggevende' naar 'coach'.
Waar komt gedrag vandaan?
Tot mijn taken op school behoorde uiteraard ook veel gesprekken met ouders voeren. Daaruit kwam heel vaak de vraag naar voren waar het toch aan lag dat hun kind onvoldoendes haalde, terwijl ze toch het idee hadden dat hij/zij het moest kunnen. Of hun kind was op school gekomen met een passend schooladvies maar dat maakte hij of zij niet waar. Hele logische vragen. Als ouder wil je natuurlijk het beste voor je kind! Maar wat zat er onder dat kleine stukje van dat wat we zien en meten: die tegenvallende resultaten? Wat maakt dat een kind wel of niet gemotiveerd is? Welke invloed heb je als docent, begeleider of als ouder hierop?
Kortom: Hoe kwam het nou écht?
In het begin van mijn onderwijs carrière moest ik het antwoord op deze vragen schuldig blijven. Niet uit een gebrek aan interesse maar uit een gebrek aan kennis. Ik merkte dat ook mijn collega’s vaak niet verder kwamen dan: “Hij/zij moet harder werken” of “Hij/zij kan het niveau niet aan”. Maar daar nam ik geen genoegen mee.
Langzamerhand ik ging steeds meer op zoek naar onderliggende oorzaken van tegenvallende resultaten. En die waren zeer divers en reuze interessant! Het bleek dat niet alleen het kind en de docenten maar zeker ook ouders daar een grote rol in spelen…
Gedrag veranderen
Naast al die vragen en antwoorden die ik vond, bleek uit de gesprekken met ouders ook dat er een enorme behoefte was aan hulp. Hulp bij:
- Hoe je je kind het beste helpt bij huiswerk
- Wat je kunt doen als je kind niet uit zichzelf aan het werk gaat.
- Hoe je conflicten en strijd over school kunt voorkomen.
- Hoe je als ouder om kunt gaan met telefoongebruik en afleiding.
- Hoe je ervoor kunt zorgen voor een gemotiveerd kind.
Dus: waar doe je goed aan en wat kun je beter laten.
Met alle antwoorden die ik gaandeweg vond (in praktijk én op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten) is de oudercursus huiswerkbeleiding & motivatie ontstaan.
Leren en ontwikkelen
Naast dat ik het leuk vind om anderen iets te leren ben ik zelf ook enorm leergierig. Ik heb dan ook ongelooflijk veel cursussen en trainingen gevolgd. Eén van de leukste en interessantste daarvan was de Talentopleiding bij Novilo. Daar leerde ik van alles over hoogbegaafdheid en hoe je kinderen extra uitdaging kunt bieden. Voor die extra uitdaging heb ik een talentprogramma op school opgezet.
Gaandeweg realiseerde ik me echter dat ik het belangrijk vond om de talenten van íeder kind te stimuleren en ging ik me daar verder in verdiepen. Ik kwam veel te weten over executieve functies (plannen, doorzetten, meta-cognitie enz) en besloot een ‘proeftuintje’ op te zetten. Samen met een aantal collega’s heb ik toen allerlei dingen uitgeprobeerd in de klas op het gebied van vaardigheden. Met de uitkomsten daarvan hebben we een mentormethode geschreven.
Zoals gezegd word ik enorm blij van leren en mezelf blijven ontwikkelen. Dus ook blij van het leren van anderen. Kinderen zien groeien en ontwikkelen. Eerst deed ik dat vooral als docent en moeder. Nu help ik ouders hun kind te leren begrijpen en laten groeien en bloeien. Iets dat me heel veel voldoening geeft!
Eind 2020 heb ik een opleiding tot groepscoach afgerond. Om de coachende rol die je als ouder hebt te kunnen versterken en om ouders te laten leren van elkaars inzichten. Met mijn ervaring als trainer en als groepscoach ben ik in september 2021 de Vaardige Ouders Academy gestart. Dit is het nieuwste hoofdstuk in het helpen van ouders in het opvoeden van een gemotiveerd en zelfverantwoordelijk lerend kind. Hopelijk zullen er nog vele hoofdstukken volgen!