Ben jij een REDDER of een HELPER?
Motiverende communicatie en de dramadriehoek
Gisteravond tijdens de Vaardige Ouders Academy hadden we het, als onderdeel van de module ‘Motiverende Communicatie’, over de ‘Dramadriehoek’. Iets waar veel mensen (dus ook ouders) regelmatig in terecht komen.
De Dramadriehoek is een model voor communicatie en samenwerking en bestaat uit 3 rollen: De Aanklager, het Slachtoffer en de Redder.
De rol waar veel ouders in schieten is Aanklager of Redder en met name moeders zijn vaak Redders… (interessant om eens te kijken waarom dat zo is, maar dat is stof voor een andere keer).
De redder
Redders lossen alles op voor een ander, zijn graag nodig, geven graag ongevraagd hulp en advies in de vorm van oplossingen.
Dit is natuurlijk enorm goed bedoeld en komt voort uit liefde, maar het heeft altijd een negatief effect.
Wat je als Redder namelijk onbewust (en onbedoeld?) zegt is: “Jij kunt het niet (goed), laat mij het maar even doen.”
Daardoor duw je je kind in de Slachtofferrol, neem je de verantwoordelijkheid over, geef je je kind geen zelfvertrouwen en maak je je kind afhankelijk van jezelf.
Uit de dramadriehoek stappen
Wanneer je dit wilt veranderen zijn daar meerdere manieren voor. Eén van die manieren is door jouw rol van Redder te veranderen naar de rol van Helper.
– Door niet meteen iets over te nemen of op te lossen voor je kind.
– Door steun te geven aan je kind en te checken wat je kind nodig heeft.
– Door medeleven te tonen ipv medelijden.
– Door hulp aan te bieden ipv meteen te geven.
Daarmee laat je de verantwoordelijkheid bij je kind.
Dus stel vragen als:
“Wat heb je nodig?”
“Kan ik je ergens mee helpen?”
Hierdoor groeit je kind. Het ontwikkelt zelfvertrouwen, het leert verantwoordelijkheid nemen, het leert vragen stellen en hulp vragen.
Wil je meer weten over ‘motiverende communicatie’ en de Academy? Lees dan ook mijn andere blogs en kijk hier.