“Volgens mij kun je het beter zó doen!”
“Waarom probeer je dít niet eens?!”
Hoe vaak geef jij ongevraagd advies aan je kind?
En???
Helpt dat? Gaat je kind het dan meteen doen zoals jij het aanraadt?
Als jij je kind meteen gaat helpen (repareren) dan schiet je waarschijnlijk in de ‘reparatiereflex’.
Waarom de reparatiereflex niet werkt
Een ouder vroeg laatst aan mij wat hij moest doen met het feit dat zijn zoon (nog) niet een andere leerstrategie wil proberen.
Mijn antwoord was: “Niks”.
Want als je gaat pushen (advizeuren) en je kind neemt je advies niet over, gaat het averechts werken. Je kind krijgt weerstand tegen het veranderen van een leerstrategie omdat jij het adviseerde en er over door bleef gaan en het niet uit je kind zelf kwam. Of stel dat het dan niet werkt wat jij hebt aangedragen, dan geeft je kind jou de schuld dat het niet werkte. In plaats van dat hij het bij zichzelf houdt en kijkt waarom het voor hem niet werkte en hoe en wat wel zou kunnen werken…
In dit filmpje zie je hoe leren écht werkt en eruitziet.
Stel je voor dat er iemand aan de zijkant zou staan bij de skateboarder uit het filmpje hieronder. En die zou dingen zeggen als:
“Volgens mij kun je veel beter dít doen.”
Of
“Dit doe je niet goed, je moet het zó doen!”
Hoe irritant zou dat zijn voor hem?! Zou er dan een kans zijn dat hij dat gaat doen?
Sterker nog: hoe groot zou de kans zijn dat hij het advies gaat opvolgen, als zijn vader of moeder daar zou staan en dat tegen hem zou zeggen?
Zou de kans dat hij het gaat doen dan niet nóg kleiner worden?
Wil je meer weten over hoe je uit die valkuil kunt blijven van ongevraagd advies geven en wat wél werkt dan is de Vaardige Ouders Academy vast wat voor jou.