Dit is een samenvatting van het boek 'Laat je kind niet los' van Gordon Neufeld en Gabor Maté. Een fantastisch en zeer interessant boek over waarom een hechte ouder-kindband belangrijker is dan ooit. Tegenwoordig lijken kinderen minder aan te nemen van volwassenen en hebben ze minder ontzag voor ouders en
Behoeften onder ‘vasthouden’ en ‘loslaten’ van je kind “Welke behoefte(n) zit(ten) er volgens jou onder het ‘vasthouden’ ipv ‘loslaten’ van je kind?” Dat was een vraag die ik stelde op de afgelopen avond van de Vaardige Ouders Academy die ging over gedrag. Eén van mijn favoriete onderwerpen (maar dat is
De mentale gezondheid van meisjes is in vier jaar sterk verslechterd. Corona speelt mee, maar er is meer aan de hand ‘De coronatijd en prestatiedruk zorgen voor meer angst, gepieker en depressieve gevoelens, blijkt uit een groot, vierjaarlijks onderzoek. De onderzoekers spreken van „een ongekende daling” in de mentale gezondheid.’
“Volgens mij kun je het beter zó doen!” “Waarom probeer je dít niet eens?!” Hoe vaak geef jij ongevraagd advies aan je kind? En??? Helpt dat? Gaat je kind het dan meteen doen zoals jij het aanraadt? Als jij je kind meteen gaat helpen (repareren) dan schiet je waarschijnlijk in de ‘reparatiereflex’. Waarom
Ben jij een REDDER of een HELPER? Motiverende communicatie en de dramadriehoek Gisteravond tijdens de Vaardige Ouders Academy hadden we het, als onderdeel van de module ‘Motiverende Communicatie’, over de ‘Dramadriehoek’. Iets waar veel mensen (dus ook ouders) regelmatig in terecht komen. De Dramadriehoek is een model voor communicatie en
“I’M TAKING PICTURES OF THINGS I FIND BEAUTIFUL” zei ze tegen medescholieren en ze filmde hun reactie. Klik hier om het filmpje te bekijken. Complimenten zijn gezond Iedereen vindt het fijn om complimenten te geven en te ontvangen (oké, bijna iedereen…). Complimenten geven je een goed gevoel. Zelfs het kíj́ken naar een
IK HEB ER OOK LAST VAN. Waarvan? … Van REPARATIESMURF en zijn reparatiereflex. Van dat als het niet goed gaat met een ander, bijvoorbeeld je kind, je wilt helpen en gaat proberen het probleem te ‘fixen’. Dat je oplossingen aan gaat dragen, (doom)scenario’s schetst, de ander probeert te overtuigen en
1. “Ik ben trots op jou!”2. “Je kunt trots zijn op jezelf!”3. “Ik ben trots op hoe je dat hebt aangepakt!”4. “Je kunt trots zijn op hoe je dat hebt aangepakt!” Hoe je een compliment geeft luistert nauw. Complimenten met een verschillend effect voor motivatie Tijdens de oudercursus ging het over ‘motivatie’. Het ging
Iedereen heeft er denk ik in meer of mindere mate wel eens last van. Bijvoorbeeld bij het doen van belastingaangifte, de vaartwasser uitruimen of de heg snoeien. Maar niet iedereen vindt dezelfde klusjes vervelend, dus het verschilt van persoon tot persoon wát je uitstelt. Dat sommige kinderen last hebben van
Onderweg naar onze vakantiebestemming met achterin 3 van onze 4 kinderen, kwam de zindelijkheidstraining ter sprake. Hoe we dat altijd deden als we op vakantie waren. Op de één of andere manier waren ze bij thuiskomst altijd zindelijk (ook ’s nachts). Niet dat er nooit meer ongelukjes waren maar toch…
Gisteravond bij de oudercursus hadden we het over motivatieproblemen. Ouders kregen de vraag welk motivatiecijfer ze hun kind voor school geven (0 = absoluut geen motivatie, 10 extreem gemotiveerd). Daarna ging het erover of je kind dat zelf ook zo ziet en hetzelfde cijfer geeft en hoe je het gesprek
Een tijdje geleden las ik ergens de zin ‘Overpresterende ouders creëren onderpresterende kinderen’. Een zin die helemaal waar is en blijft hangen… Hoe meer jij best gaat doen, gaat lopen pushen en controleren, hoe gedemotiveerder je kind wordt en hoe minder hij/zij gaat doen. Des te lastiger het vervolgens weer
Tijdens de oudercursus van twee dagen terug, ging het over motivatie. Nadat we het hadden gehad over het hebben van verwachtingen, stelde een ouder een interessante vraag. Omdat er waarschijnlijk meer ouders zijn die met deze vraag (of soortgelijke vragen) worstelen, hier het antwoord dat ik gaf.De vraag die gesteld
Het klinkt misschien gek... maar na de oudercursus huiswerkbegeleiding & motivatie van afgelopen week, moest ik denken aan een paardrijles van een paar weken geleden...Van mijn rij-instructeur moest ik iets doen wat enorm tegen mijn gevoel inging, maar wat tegelijkertijd waanzinnig leerzaam was. Omdat ik structureel de teugels te strak aangespannen hield
Gisteravond tijdens de oudercursus huiswerkbegeleiding & motivatie vroeg een vader aan mij: “Hoe je weet wanneer je bij motivatieproblemen van je kind hulp in moet schakelen?” Mijn antwoord was: “Dat ligt aan een aantal factoren.” Hoe lang speelt het motivatieprobleem? Allereerst ligt het eraan hoe lang het motivatieprobleem al speelt.