“Volgens mij kun je het beter zó doen!” “Waarom probeer je dít niet eens?!” Hoe vaak geef jij ongevraagd advies aan je kind? En??? Helpt dat? Gaat je kind het dan meteen doen zoals jij het aanraadt? Als jij je kind meteen gaat helpen (repareren) dan schiet je waarschijnlijk in de ‘reparatiereflex’. Waarom

Lees meer

‘Dus laat zien wat je kan, doe je best, wees trots op jezelf en onthoud: er zijn vele manieren om een slim en goed mens te zijn.’ ‘Dat is misschien wel het beste schooladvies dat ik ooit gezien heb. ‘ Aldus Ionica Smeets in de Volkskrant van 27 mei 2022.

Lees meer

Ben jij een REDDER of een HELPER? Motiverende communicatie en de dramadriehoek Gisteravond tijdens de Vaardige Ouders Academy hadden we het, als onderdeel van de module ‘Motiverende Communicatie’, over de ‘Dramadriehoek’. Iets waar veel mensen (dus ook ouders) regelmatig in terecht komen.  De Dramadriehoek is een model voor communicatie en

Lees meer

Het overkomt ons allemaal wel eens: je moet iets gaan doen maar je hebt er totaal geen zin in… Dus jouw kind zal daar ook af en toe tegen aan lopen. Wat kun je dan als ouder doen? Je kind motiveren om te gaan leren Daarnet kwam mijn jongste zoon

Lees meer

Wat zeg of doe je als je kind thuiskomt met het rapport? Is belonen, bijvoorbeeld in de vorm van geld een goed idee? Het antwoord is: Nee! Geld voor een rapport slecht voor de relatie en motivatie In De Correspondent stond een heel goed artikel over wat wat belonen doet

Lees meer

Zelf een perfectionist… Toen ik afgelopen week daar een avond over gaf aan ouders van de Vaardige Ouders Academy zou ik willen dat ‘ie perfect was! Ik ben er namelijk zelf ook één: een perfectionist. En met mij héél veel ouders (om de een of andere reden vooral moeders) en

Lees meer

“I’M TAKING PICTURES OF THINGS I FIND BEAUTIFUL” zei ze tegen medescholieren en ze filmde hun reactie. Klik hier om het filmpje te bekijken. Complimenten zijn gezond Iedereen vindt het fijn om complimenten te geven en te ontvangen (oké, bijna iedereen…).  Complimenten geven je een goed gevoel. Zelfs het kíj́ken naar een

Lees meer

Stel, je kind (of leerling) staat er niet zo goed voor en er is een reële kans dat hij/zij blijft zitten… Tot nu toe wordt er niet heel hard gewerkt en er is weinig aanstalten om dat op korte termijn te gaan veranderen… Het frustreert jou enorm en zeggen dat

Lees meer

IK HEB ER OOK LAST VAN. Waarvan? … Van REPARATIESMURF en zijn reparatiereflex. Van dat als het niet goed gaat met een ander, bijvoorbeeld je kind, je wilt helpen en gaat proberen het probleem te ‘fixen’. Dat je oplossingen aan gaat dragen, (doom)scenario’s schetst, de ander probeert te overtuigen en

Lees meer

“Je bent lui en je moet gewoon harder werken!”… Dat is wat er vaak gedacht wordt (en soms ook gezegd) over kinderen die niet gemotiveerd zijn voor school. Om demotivatie te voorkomen is het heel belangrijk dat er gekeken wordt naar de oorzaak/oorzaken ervan. Die kunnen sterk verschillen en bepalen

Lees meer

1.     “Ik ben trots op jou!”2.     “Je kunt trots zijn op jezelf!”3.     “Ik ben trots op hoe je dat hebt aangepakt!”4.     “Je kunt trots zijn op hoe je dat hebt aangepakt!” Hoe je een compliment geeft luistert nauw. Complimenten met een verschillend effect voor motivatie Tijdens de oudercursus ging het over ‘motivatie’. Het ging

Lees meer

Iedereen heeft er denk ik in meer of mindere mate wel eens last van. Bijvoorbeeld bij het doen van belastingaangifte, de vaartwasser uitruimen of de heg snoeien. Maar niet iedereen vindt dezelfde klusjes vervelend, dus het verschilt van persoon tot persoon wát je uitstelt. Dat sommige kinderen last hebben van

Lees meer

“Je mag GEEN hapje broccoli eten!!!!” zei ik vroeger wel eens met een grote glimlach tegen de kinderen toen ze klein waren en ik juist wél wilde dat ze een hapje broccoli gingen eten. Als ze dan het spelletje doorkregen, keken ze me met een grijns aan en staken een

Lees meer

Tijdens het laatste jaar dat ik voor de klas stond besloot school om voor de tafeltjesavond niet alleen de ouders, maar ook de leerlingen uit te nodigen. Dus niet een gesprek óver de leerling, maar mét de leerling. Een ronduit geweldig plan! Het gaat tenslotte om de leerling… Toen de

Lees meer

“Mijn vader mailt u zo wel!!” Hoe leer je je kind om verantwoordelijkheid te nemen? Door het verantwoordelijkheid te geven en het los te laten. Lees hier het voorbeeld van een vader die ongetwijfeld heel graag zijn kind wil helpen, maar die precies het tegenovergestelde bereikt van wat hij wil.

Lees meer

“Wat is het ergste dat er kan gebeuren?” vroeg ik een leerling die er kielekiele voorstond voor haar examen en het niet meer zag zitten. “Nou, dan zak ik…” “En dan?” “Dan moet ik het jaar overdoen.” “En dan?” “Nou, dan baal ik enorm!” “En dan?” Toen bleef het een

Lees meer

Toen mijn vader mij laatst dit filmpje stuurde van zijn ‘puber-pup’ die altijd voor zijn voeten loopt, waar hij ook gaat, moest ik in eerste instantie heel hard lachen. Het ziet er ook heel grappig uit. Maar eigenlijk is het natuurlijk best wel irritant, als je hond je steeds in

Lees meer

“Oké mevrouw, ik ga de schade proberen te beperken…”  Dat is wat hij met een kleine glimlach zei terwijl hij naar zijn tafeltje terugliep. Even daarvoor was deze (autistische) jongen uit de vierde klas met tranen in zijn ogen bij mijn bureau gekomen nadat hij voor het eerste proefwerk van

Lees meer

“Vandaag is echt een DEO-dag”, zei ik vanmorgen tegen onze jongste zoon. “Hoezo?” vroeg hij glimlachend. “Nou, heb je gezien hoe warm het vandaag wordt?” Antwoordde ik. “Heb je deo opgedaan of ben je het vergeten?” (Dat gebeurt nogal eens) Ja, dat was hij vergeten… “Is er een mogelijkheid om

Lees meer

Toen ik ooit las over onderzoek naar geluk door Martin Seligman (professor in de positieve psychologie) besloot ik een opdracht met één van mijn klassen te doen. We hadden bij ons op school de gewoonte aan het begin van de les een paar minuten stil te lezen. Ik gaf mijn

Lees meer

Toen ik nog voor de klas stond vroeg ik regelmatig aan mijn leerlingen om, voordat ik het cijfer van een toets teruggaf, een paar dingen op te schrijven. Bijvoorbeeld: –       Welk cijfer ze verwachtten –       Hoe lang ze hadden geleerd –       Hoe vaak ze hadden geleerd –       Hoe ze hadden geleerd (wat ze precies

Lees meer

Op vakantie op Sicilië werden we bij het huis dat we hadden gehuurd, ontvangen door een heel vriendelijk echtpaar en hun volwassen zoon (ik schat hem zo eind twintig). De zoon gaf ons een uitgebreide uitleg over het huis en de tuin, omdat hij de enige was die Engels sprak

Lees meer

Onderweg naar onze vakantiebestemming met achterin 3 van onze 4 kinderen, kwam de zindelijkheidstraining ter sprake. Hoe we dat altijd deden als we op vakantie waren. Op de één of andere manier waren ze bij thuiskomst altijd zindelijk (ook ’s nachts). Niet dat er nooit meer ongelukjes waren maar toch…

Lees meer

Een moeder vertelde me dat haar zoon blijft zitten in 4 Havo. Nu moet hij een motivatiebrief schrijven met onder andere de vraag ‘waarom wil je 4 havo opnieuw doen?’ Het is een soort leerovereenkomst zei ze. Ze vroeg of ik denk dat dit gaat helpen.  Mijn antwoord was ongeveer

Lees meer

Motivatie: iets waarvan je als ouder hoopt dat je kind er vooral veel van heeft...En dan heb ik het over motivatie voor school en niet over motivatie voor gamen, op je telefoon kijken en met vrienden afspreken ;-).Gebrek aan motivatie is iets waar ouders, school en zeker het kind zelf,

Lees meer

Gisteravond bij de oudercursus hadden we het over motivatieproblemen. Ouders kregen de vraag welk motivatiecijfer ze hun kind voor school geven (0 = absoluut geen motivatie, 10 extreem gemotiveerd). Daarna ging het erover of je kind dat zelf ook zo ziet en hetzelfde cijfer geeft en hoe je het gesprek

Lees meer

“Wat heb je er voor over om over te gaan?” “Alles!!!” “Echt alles?” “JA!” “En ook je telefoon wegleggen als je gaat leren voor de toetsweek?” “Nee, alleen dat niet…””Omdat…?” “Ik bereikbaar wil zijn voor mijn vriendinnen als er wat met ze is.” Een super nobel streven van mijn dochter

Lees meer

“Ik ben ZO klaar met school!!!” Mijn dochter komt thuis op de één na laatste dag voor de toetsweek. Ik vraag: “Waarom dan? Is er iets gebeurd?”  “Nee! Gewoon! ZO klaar ermee!” Iets in mij schrikt een beetje…  Ze zal toch niet zo vlak voor die allesbepalende toetsweek het bijltje

Lees meer

Een tijdje geleden las ik ergens de zin ‘Overpresterende ouders creëren onderpresterende kinderen’. Een zin die helemaal waar is en blijft hangen… Hoe meer jij best gaat doen, gaat lopen pushen en controleren, hoe gedemotiveerder je kind wordt en hoe minder hij/zij gaat doen. Des te lastiger het vervolgens weer

Lees meer

Een boekentip: Whale Done! The power of positive relationships van Ken Blanchard, Thad Lacinak, Chuck Tompkins & Jim Ballard Het boek zelf is al oud, uit 2002, maar wat mij betreft de moeite waard om eens onder de aandacht te brengen.  Het combineert namelijk twee grote interesses van mij: gedrag

Lees meer

Hellup!!Als ouder van een middelbare scholier schiet je soms nog meer in de stress van een toetsweek die eraan komt dan je kind zelf. Helpt dat? Nee natuurlijk niet. Dat snapt iedereen. Waarom dan toch die stress hebben?Omdat je het beste uit je kind naar boven wil halen.Omdat je ziet wat ervan

Lees meer

Een moeder vertelde mij ooit dat ze bijna een burnout had van haar zoon… Dat kwam, zei ze, doordat ze iedere dag wanneer ze thuis kwam van haar werk, haar zoon zijn huiswerk voorlas. Hij zat in de 3e klas van de middelbare school. Ze las het niet voor omdat

Lees meer

Een goede vriendin van mij vertelde eens dat haar dochter van 15 (bijna 16 hóór, hoor ik haar dan zeggen…) een uitspraak had gedaan die heel wijs was en haar erg aan het denken had gezet.  Wat was het geval:haar dochter was al een tijdje niet fit, zat niet lekker

Lees meer

Spijbelen. Iets wat ik vroeger nooit durfde (en nog steeds niet zou durven… geef ik onmiddellijk toe). We hadden het er gisteren aan tafel over nav dit artikel in de Correspondent. Hoewel ik het als kind niet durfde ben ik het ermee eens (als voormalig docent, trainer van ouders en

Lees meer

Tijdens de oudercursus van twee dagen terug, ging het over motivatie. Nadat we het hadden gehad over het hebben van verwachtingen, stelde een ouder een interessante vraag. Omdat er waarschijnlijk meer ouders zijn die met deze vraag (of soortgelijke vragen) worstelen, hier het antwoord dat ik gaf.De vraag die gesteld

Lees meer

In al die jaren dat ik voor de klas stond viel me 1 ding heel vaak op. Wanneer de tafeltjesavonden waren geweest zeiden collega’s en ik vaak tegen elkaar: nu ik de ouders van ‘x’ gezien hebt snap ik het. Snap ik waarom hij/zij zo doet, zo reageert. Zo herinner

Lees meer

Het klinkt misschien gek... maar na de oudercursus huiswerkbegeleiding & motivatie van afgelopen week, moest ik denken aan een paardrijles van een paar weken geleden...Van mijn rij-instructeur moest ik iets doen wat enorm tegen mijn gevoel inging, maar wat tegelijkertijd waanzinnig leerzaam was. Omdat ik structureel de teugels te strak aangespannen hield

Lees meer

4 belangrijke inzichten om je kind te helpen motivatie terug te krijgen.Zoals heel veel kinderen in deze tijd, heeft jouw kind misschien ook wel last van motivatieproblemen. Dit is heel logisch en normaal, dat snapt iedereen, maar wat kun jij als ouder daar nu mee? Hoe kun jij je kind het

Lees meer

Gisteravond tijdens de oudercursus huiswerkbegeleiding & motivatie vroeg een vader aan mij: “Hoe je weet wanneer je bij motivatieproblemen van je kind hulp in moet schakelen?”  Mijn antwoord was: “Dat ligt aan een aantal factoren.” Hoe lang speelt het motivatieprobleem? Allereerst ligt het eraan hoe lang het motivatieprobleem al speelt.

Lees meer

Worstel je ermee hoe je je kind aan het leren krijgt of hoe het betere cijfers gaat halen?Denk je erover om je kind huiswerkbegeleiding of bijles te geven?Lees dan eerst dit artikel voordat je veel geld uit gaat geven aan iets wat misschien niet de oplossing voor jullie probleem is

Lees meer

Iedereen haalt wel eens een onvoldoende en dat maakt niets uit. Sterker nog: eigenlijk is het heel gezond om af en toe een onvoldoende te halen. Het is namelijk niets meer dan een signaal dat je het NOG niet kent of kunt.  "Daarom moeten we eerst vaststellen of het probleem

Lees meer
>